Laksamana Cheng Ho


Hari ni gua nak stoly moly skit pasal Laksemana Cheng Ho. Cerita pasal Laksemana Cheng Ho ni dari dulu kite zaman kecik2 dah dengar, tapi sapekah beliau??
Beliau Menyelia wilayah Maharaja China Dinasti Ming di Selat Melaka dan Nusantara kerana berada dibawah naungan Maharaja Islam itu. Lihat gambar Naga pada baju baginda. Ayah dan datuk Cheng Ho turut pernah mengerjakan Haji ke Tanah Suci Mekah. Ada catatan yang menyebut Cheng Ho mempunyai 2 orang adinda perempuan. Seorang puteri itu kami ketahui berkahwin dengan Rama Tibodi Parameswara Sultan Rijaluddin ibni Mohammad Johan Syah Al Adil. Permaisuri ini, hari ini kita kenali sebagai Puteri Lindungan Bulan dan baginda bersemayam di Kota Naga, Jenan berhampiran Jitra Kedah. Sementara seorang lagi puteri kami tidak mengetahui (mungkin Samudera Pasai). Namun begitu, sebagai makluman cerita Puteri Lindungan Bulan ini terdapat banyak versi termasuklah versi Acheh. Mungkinkah seorang lagi puteri ini dikahwinkan dengan Putera Raja disana?
Bandingkan saiz kapal layar tentera China yang di ketuai oleh Laksemana Cheng Ho dengan kapal Christopher Columbus. Patutlah kehadiran mereka di Nusantara digeruni kawan dan lawan.

Kalau korang nak tau, Laksemana Cheng Ho ni ada 3 nama iaitu Laksemana Cheng Ho, Man San Bao dan Haji Mahmud Syam

Info dari Blog Sejarah Nagara Kedah

0 comments:

Post a Comment

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More